wtorek, 19 stycznia 2016

34. POWÓD BY ODDYCHAĆ (R.Donovan) [5/2016]

Tytuł: Powód by oddychać

Seria: Oddechy Tom I

Autor: Rebecca Donovan

Gatunek: Powieść młodzieżowa

Powieść amerykańska

Ilość stron: 496

Wydawnictwo: JK Feeria Young


Emma to z pozoru typowa nastolatka. Bardzo dobra uczennica i sportsmenka. Jest nieco zamknięta w sobie, ale wszyscy w szkole już się do tego przyzwyczaili. Jej jedyną przyjaciółką jest Sara, do czasu aż w szkole nie pojawia się arogancki Evan. Emma udaje, że Evan w ogóle jej nie interesuje i kpi sobie z zachwytów koleżanek nad jego osobą. W rzeczywistości Emma pragnie miłości i zaangażowania, ale wie, że nie może sobie na to pozwolić. Odlicza dni, które pozostały jej do końca szkoły i pobytu u wujka i ciotki.
Emma nie ma już ojca, a jej matka to alkoholiczka. Brat jej ojca- Georg i jego żona Carol zgodzili się nią zaopiekować. Różnie jednak można rozumieć słowo "opieka"...

"- Nie odwracaj się do mnie plecami!- krzyknęła z rosnącą wściekłością, a moich uszu doszedł metaliczny dźwięk.
Przed oczami błysnęło mi przenikliwe światło, kiedy coś twardego uderzyło mnie z impetem w podstawę czaszki. Straciłam równowagę i wyciągnęłam ręce przed siebie, żeby przytrzymać się ściany. Nie zdążyłam, nogi ugięły się pode mną i upadłam na podłogę."

Carol- ciotka Emmy to kobieta niezrównoważona psychicznie. Wszystko wyprowadza ją z równowagi. Ma dwójkę swoich dzieci, które na szczęście dobrze traktuje, ale za wszystko co złe obwinia Emmę. Często bije ją, szarpie i wyzywa od najgorszych. Emma ukrywa to przed nauczycielami i wszystkimi znającymi ją osobami. Jedynie Sara wie co nieco więcej, ale nie wszystko. Szczęśliwe chwile Emmy to dni, a nawet noce, które czasem może spędzić u Sary.
Evan powoli przełamuje nieśmiałą i zamknięta w sobie Emmę i wprowadza ją w świat imprez i spotkań z rówieśnikami. Wszystko oczywiście odbywa się w wielkim sekrecie, do czasu aż prawda nieomalże wychodzi na jaw. Emma angażuje się w znajomość z Evanem, ale w pewnej chwili odtrąca go,a Evan wyjeżdża. Na pociechę zostaje jej Drew, od dawna nią zainteresowany. 
"Osunęłam się na krzesło. Puste miejsce obok krzyczało do mnie przez całe zajęcia. Nie byłam w stanie skoncentrować się na wykładzie i co chwilę zerkałam w bok na to przytłaczające świadectwo nieobecności Evana."
 Emma próbuje o nim zapomnieć. Zapalczywie bierze udział we wszystkich możliwych dyscyplinach sportowych. Gra w reprezentacji piłki nożnej, a także koszykarskiej. Jednak w głębi duszy czeka na powrót Evana...
Evan wraca, Emma zdaje egzaminy i wszystko jest na dobrej drodze do szczęśliwego zakończenia, gdyby nie scena kończąca tom pierwszy. Oczywiście z nieobliczalną ciotką w roli głównej.

Intrygująca, a zarazem przerażająca historia nastolatki maltretowanej fizycznie i psychicznie przez swoją ciotkę. Emma mogłaby powiedzieć o tym nauczycielom, rodzicom Sary albo komukolwiek, ale żal jej dzieci Carol i Georga, którymi na pewno zainteresowałaby się opieka społeczna. Emma nie chce rozbijać z pozoru szczęśliwej rodziny. Na pewno czuje się winna. Wujek oskarża ją o ciągłe sprzeczki i utarczki z Carol, które oczywiście rozpoczyna ciotka.
Powieść jest pełna emocji i chwyta za serce, jednak zabrakło mi tu właśnie punktu widzenia Carol. Gdyby tak autorka dodała kilka choć krótkich rozdziałów opisujących odczucia i przemyślenia Carol, powieść nabrałaby jeszcze więcej kolorytu.

Tom I POWÓD BY ODDYCHAĆ
Tom II ODDYCHAJĄC Z TRUDEM
Tom III BIORĄC ODDECH

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz